Ingen er som dig og det er godt. Dine unikke karaktertræk, og din viden gør dig uundværlig for din familie, din arbejdsplads og for samfundet omkring dig. Din særlige viden kan være medvirkende til at komplicerede problemer bliver løst og at virksomheder kan forbedre deres produkter og services – til glæde for andre brugere.
Tror du der findes nogen, der er bedre end dig? Ja måske. Men der er ikke nogen der er ligesom dig. Du er unik – ikke kun genetisk, men også unik i form af din viden. De oplevelser og den sammensætning af viden du har tilegnet dig gennem dit liv er helt unik. Du er ekspert i det du har oplevet og det er værdifuldt. Ikke alene er det du gør, oplever og tænker værdifuldt for din overlevelse og velbefindende, men i høj grad også for virksomheder, der vil gøre hvad som helst for at få fat i alle disse data om dig.
Det er ikke uden grund, at virksomheder som Google og Facebook lever godt af annoncer. Det gør de fordi de er gode til at målrette deres annoncer til dem, der også er villige til at betale for produkterne. Grunden til at de er så gode er, at de kender mennesker indgående. Inklusiv dig. De er enormt gode til at indsamle mange små stykker data om dig, din adfærd og dine interesser. Alle disse informationer stykkes sammen og danner dermed en profil af dig som potentiel kunde.
Du er ekstremt meget dig
Det er ikke kun din adfærd og interesser som er interessante for virksomheder. Din viden, tanker og følelser er mindst lige så interessante fordi de er fundamentet for din adfærd. Og hvem er mere ekspert i at kende din viden, tanker og følelser end du er?
At besidde en helt unik viden – hvilket vi i øvrigt alle sammen gør – gør dig unik. Gør du noget oftere end de fleste eller er du storforbruger af et produkt, så kan du bryste dig med titlen: Extreme user.
At være extreme user er værdifuldt for virksomheder, fordi du sidder på unik viden, som kan optimere, forbedre eller forandre processer eller produkter som de er i dag.
Ekspert i hvid væg
- Blander du altid din Matadormix således, at du altid spiser en vingummi sammen med et stykke dragé så er du måske ekspert i hvilke kombinationer af slik der smager godt. Måske kan Haribo bruge lige netop din ekspertviden til at udvikle den næste pose slik.
- Er du forælder til 7 børn, så er du ekspert i at være forælder til 7 børn. Mon ikke det kunne være interessant for en bilproducent at finde ud af hvordan du bruger din bil på den bedst mulige måde for at få plads til hele familien + oppakning? Og hvad med folk der arbejder med tidsoptimering og effektivisering. Kan de ikke lære noget af en travl forælder, der skal få hverdagen til at hænge sammen rent praktisk? Og hvad med festarrangører, rejsebureauer, babyudstyrsproducenter osv.?
- Har du de sidste 10 år kigget ind i en hvid væg er du ekspert i at kigge ind i en hvid væg. Der er ikke nogen som dig, der ved hvad man tænker, når man har kigget ind i en hvid væg i 10 år! Du er et studie i dig selv. Måske din viden kan skabe værdi for psykologer, fængselsverdenen mv.
Hvad du som privatperson skal bruge dine små særheder til er måske ikke så tydeligt, men din viden ER værdifuld uanset hvad den består af. Det kan godt være du ikke selv kan få øje på værdien, men det er der med garanti andre der kan. At være særlig er ikke kun en fordel for dig selv, men kan i høj grad også være det for andre – og specielt, når vi snakker produktudvikling og kreativitet.
Udviklerens våde drøm
Falder din extreme user-viden i hænderne på den rette designer eller produktudvikler er hans/hendes våde drøm gået i opfyldelse. Arbejder du selv med produktudvikling, optimering af processer eller lignende, så er det tilsvarende ekstremt værdifuldt for dig, at få fingrene i en extreme user.
Som extreme user har du nemlig et indgående kendskab til brugen af et produkt eller manglerne ved det. Det er dig der ved hvilke fejl og mangler det besidder og hvor meget produktet kan holde til. Du har prøvet det hele og kender hver en feature og detalje. Du kender sikkert produktet langt bedre end dem, der sælger det og er derfor ekspert i hvilke problemer, der skal løses for at produktet bliver endnu bedre og mere brugervenligt.
Giv din viden videre
Er du Gummi Tarzan-fan kender du helt sikkert citatet: “Der er altid noget, man er god til. Man skal bare finde ud af, hvad det er.” Tænker du en ekstra gang over hvad du egentlig bruger din tid og energi på, så bliver det måske også mere tydeligt, hvad du er god til og ved noget om som andre ikke gør. Også selvom du bare ved 5 eller 10 % mere end din kollega eller ven inden for et bestemt emne. Du er lige pludselig blevet eksperten i en andens liv.
Uanset hvor normal du ellers synes du er, så vil du altid bære rundt på en unik samling af informationer og erfaringer som gør dig særligt speciel til at løse bestemte udfordringer i bestemte situationer. Din opvækst ligner måske i store træk mange andres. Men kan du nævne bare én anden person som er vokset op i den samme by som dig, der har den samme uddannelsesmæssige baggrund, har haft præcis de samme jobs som dig og lever med præcis samme antal børn, i samme slags bolig og kører i samme bil, går til den samme sport og elsker den samme slags musik? Chancen for at du kender nogen, der er præcis som dig er utrolig lille. Allerede derfor, burde det være klart for dig, at din sammensætning i livet er anderledes end alle andres.
Vi er alle forskellige, har forskellige interesser og liv, hvilket er med til at drive udviklingen i samfundet fremad. Til glæde for alle. Pointen er, at du bør sætte din unikke viden og erfaring i spil enten gennem dit arbejde eller som person. At vidensdele og overlevere information som kan afhjælpe andres problemer skaber ikke kun værdi for din arbejdsplads, men også for dine efterkommere og samfundet som helhed.
Er du som en fisk i et træ?
Du kender måske følelsen af ikke at være god nok. Ingen er den bedste inden for alt og du har med garanti en disciplin, hvor du er den bedste i din omgangskreds enten privat eller professionelt. Det kan være at du kan samtlige citater fra Friends, ved hvordan man bager byens bedste kanelsnegle eller er arbejdspladsens hurtigste til at lære nye procedurer, som for dine kolleger kan virke overskuelige og frustrerende. Derfor er din unikke viden værdifuld ikke blot for dig selv, men også for menneskene omkring dig.
Albert Einstein skulle eftersigende havde sagt følgende: “Alle er genier, men hvis man dømmer en fisk ud fra dens evne til at klatre i træer, vil den hele sit liv tro at den er dum.” På samme bør du tænke om dig selv og om dine evner til at løse problemer. Uanset hvilken viden og evner du besidder så er der garanteret et felt hvor du er langt bedre og mere kompetent end de fleste andre. Som person bør du derfor ikke tvivle på at du er god nok, og på at der er nogen som kan få glæde af lige præcis det du kan og ved.
Er du interesseret i at lære mere om hvordan unik viden kan føre til mere kreativitet og bedre idéer, og om hvordan du kan udbygge din unikke viden, kan du læse mere i indlægget om din hjernes neurale supernetværk.
Bliv ekspert i originale løsninger - tilmeld dig her
Del på: