Herunder finder du alle episoder af podcastserien Ide-ologi. I podcasten kan du bl.a. lære kreative metoder, lytte til interviews med kreative mennesker fra mange forskellige brancher samt braine med, når jeg sammen med andre prøver at komme op med skøre, sjove, anderledes, gode og dumme idéer til alt lige fra produkter til markedsføringstiltag og fremtidsscenarier.
Det kan du høre om i denne episode:
I denne episode tager jeg en snak med Christian Byrge som er professor i kreativitet. I sin karriere har Christian bl.a. arbejdet som underviser, foredragsholder og konsulent med udgangspunkt i kreativiteten. Christian har derudover udgivet flere bøger om kreativitet og bidraget med at skabe undervisningsmateriale til vores næste generationer af kreative tænkere.
Hør bl.a.:
- Hvordan man som professor definerer begrebet kreativitet.
- Hvorfor det er vigtigt at lære om kreativitet og hvordan det at få gode idéer kan hjælpe dig i både dit professionelle og private liv.
- Hvad du kan få ud af at læse Christians nyeste bog: Bedre idéer.
- Hvordan et jacuzzi kan være nøglen til at få gode idéer.
- Hvorfor det ofte er i badet, når du børster tænder eller cykler, at de gode idéer kommer til dig.
- Hvordan du kan blive en del af Creative Club som er Christians online klub for kreativitetsnørder.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast
Det kan du høre om i denne episode:
I denne episode afhører jeg den erfarne politimand Bent Isager-Nielsen, som gavmildt deler ud af sine erfaringer fra 44 år i dansk politi. Inden for politiet har han bl.a. arbejdet som drabschef for Rigspolitiets Rejsehold, været politiinspektør ved Københavns Vestegns politi samt haft en afgørende rolle i implementeringen af nye metoder i politiets efterforskningsarbejde – herunder gerningsmandsprofilering og etablering af et centralt DNA-register.
Under vores snak giver Bent et spændende indblik i nogle af de kreative metoder som politiet benytter sig af i opklaringen af kriminalsager.
Hør bl.a.:
- Hvor grænsen går for hvor langt politiet må gå i selve efterforskningen og i brugen af deres kreative metoder.
- Hvorfor det vigtigste for at kunne arbejde kreativt, er at kende sit fag og dets grænser.
- Hvorfor man som efterforsker aldrig skal konkludere noget på forhånd – selvom resultatet virker åbenlyst.
- Hvordan samspillet med anklagerne og retssystemet er en flydende proces, som løbende åbner nye muligheder for politiets arbejde.
- Hvordan man sammensætter et team som er i stand til at løse komplekse problemer.
- Hvordan politiet bruger snedige metoder til at overvåge mistænkte – og hvordan de hele tiden selv er oppe mod de kriminelles kreative løsninger.
- Om Bent mener, at han selv ville have været en god kriminel, hvis han ikke var blevet politimand.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast
Det kan du høre om i denne episode:
- Bliv klogere på hvad Design Thinking er, og hvordan du bruger metoden til at løse problemer i dit professionelle liv.
- Design Thinking er en kreativ problemløsningsmetode opdelt i fem faser som kan hjælpe dig med at finde løsninger på en lang række problemer. Processen tager udgangspunkt i løsningen af menneskelige behov og kan bruges til alt lige fra produkt-, service,- eller procesløsninger.
- I denne episode demonstrerer jeg metoden med et konkret eksempel fra den kollektive trafik i Danmark.
- Design Thinking er udviklet af Standford d.school.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast
Det kan du høre om i denne episode:
- I denne episode tager jeg en snak med tre unge genier Asta, Alex og Esben fra Bredsten-Gadbjerg skole som i november 2020 deltog i en iværksætterkonkurrence arrangeret af Fonden For Entreprenørskab. Projektet hed Projekt Edison og var en konkurrence for skoleelever i 6.-7. klasse. I alt deltog over 12.000 elever fra hele landet.
- De tre elevers produkt er bionedbrydeligt madpapir/fastfood-emballage som kan bidrage til mindre skrald i naturen. Idéen bygger på at fremstille madpapir ved hjælp af plantematerialet cellulose.
- Hør hvordan de kom frem til deres idé, om de siden har fundet på andre fantastiske idéer og hvilket problem de ville løse, hvis de kunne løse et stort problem i verden.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast
Det kan du høre om i denne episode:
- I denne episode tager jeg en snak med grafikeren Mie Heiberg som arbejder som selvstændig grafiker i virksomheden logografik.dk
- Mie har en legende og humoristisk tilgang når hun designer logoer, animationer, visuelle identiteter, plakater eller andre grafiske elementer til sine kunder. Hun mener at humor er et bærende element i det at være kreativ og at kreativitet kommer i mange former. Selv en madpakke kan være kreativ, så længe den er anderledes.
- Hvad der kendetegner et kreativt stykke grafik og hvilket grafisk arbejde som Mie ville ønske at hun selv havde fundet på.
- Det bedste tip som Mie mener at andre kan få glæde af til at være kreativ er at skrive sine idéer ned så snart man får dem.
- Mie og jeg idéudvikler os ved hjælp af Krydsmetoden frem til en masse skøre idéer til klamt slik. Vores endelige idé er en ny slikvariant af vingummier som vi kalder “Lange løg.” Mie har lavet en grafisk fremstilling af hvordan sådan en pose kunne se ud.
- På mieheiberg.dk kan du se flere af de projekter som Mie tidligere har arbejdet på og som vi også snakker om i episoden. Særligt er hendes grafiske fremstilling af John Dillermand som spaghetti blevet et hit. Du kan se John Dillermand spaghettiemballagen her.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast
Det kan du høre om i denne episode:
- I denne episode kan du braine med, når min gæst Christian Lyngs og jeg Lasse Staal leger med idégenereringsmetoden Krydsmetoden.
- Christian Lyngs har en uddannelsesmæssig baggrund fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor han har læst Kreativ Kommunikation. En uddannelse som lærer de studerende at tænke kreative tanker der bl.a. kan bruges i den kommercielle reklameverden.
- Bliv klogere på hvordan du selv kan bruge Krydsmetoden til at udvikle idéer til de problemer du står overfor. Metoden bygger meget simpelt på, at koble tilfældige ting eller emner sammen for på den måde at komme op med nye originale idéer.
- På christianlyngs.dk kan du se nogle af de projekter som Christian bl.a. har arbejdet med – herunder de illustrationer som vi snakker om i slutningen af episoden.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast
Det kan du høre om i denne episode
- I denne episode tager jeg en snak med den erfarne reklamemand Per Holm Henriksen som udover en lang karriere i reklamebranchen hos bl.a. Apple, også har startet en kreativ reklameuddannelse kaldet Reklamelinjen.
- Per fortæller om hans syn på kreativitet som et universelt værktøj man kan dele op i henholdsvis kunstnerisk kreativitet, som er evnen til at se sammenhænge, og kommerciel kreativitet som er evnen til at se muligheder.
- Han fortæller også om udviklingen inden for reklamebranchen gennem årene og hvordan han har været med til at udvikle branchen fra at lave reklamer passeret på annoncer og film, til at skabe det han kalder for “Handlende idéer” – også kendt som storydoing.
- Per kommer med mange gode eksempler fra virkelighedens verden hvor bl.a. Danske Bank, Irma, Velux har gjort brug af Handlende idéer.
- I samtalen kommer vi også omkring den kreative proces med at udvikle reklamer og hvordan enhver Handlende idé bygger på en researchfase og en eksekveringsfase. Researchfasen består af de tre underliggende faser: observation, empati og indsigt, mens eksekveringsfasen består af de tre underliggende faser: problem, løsning og aktivering.
- Derudover giver Per sit bud på de tre elementer som skaber en god kreativ inden for reklameverdenen. Her skal man besidde både selvironi, god opførsel og viljen til at gøre sig umage.
- Til sidst giver Per et par gode tips til at få gode idéer og til at strukturere sit kreative arbejde.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast
- I denne episode giver jeg dig tre gode grunde til hvorfor du bør arbejde arktivt med kreativitet. De tre gode grunde til at det giver mening at arbejde med kreativitet og innovation er:
- 1) det styrker det fælles samfund både nationalt og internationalt.
- 2) det styrker de organisationer du er en del af.
- 3) det styrker dine personlige mental færdigheder inden for bevidsthed, måde at anskue verden fra nye perspektiver samt evner til at løse problemer.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast
Det kan du høre om i denne episode
- I denne episode tager jeg en snak med møbeldesigner Jacob Ramos Brinth som sammen med sin kæreste har et design studio ved navn Nue Studio.
- Jacob har med en baggrund som industriel designer fra KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering) været med til at designe mange forskellige produkter. Hør hvilken kreativ tilgang Jacob har til udviklingen af nye produkter inden for møbelindustrien. Jacob kommer også ind på en række designmetoder såsom Double diamond og benspænd.
- Tag også et kig på Nue Studios hjemmeside www.nuestudio.dk for at se nogle af de produkter som Jacob taler om under vores samtale.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast
Det kan du høre om i denne episode
- Hvem podcasten henvender sig til. Uanset om du er underviser, foredragsholder, forælder, produktudvikler, komiker, skuespiller, forfatter, kok eller hjemløs, så kan du lære at bruge nogle kreative teknikker som kan hjælpe dig til at tænke mere kreativt og dermed blive bedre til at finde løsninger på de problemer du støder på i dit professionelle og private liv.
- Lær bl.a. at finde på et fedt koncept til dit barns fødselsdag ved at lade dig inspirere af hvad andre har gjort i samme situation. Uanset hvilken udfordring du står over for er der med garanti eksisterende løsninger som du på den ene eller anden måde kan kopiere for at løse dit eget problem.
- Hvad hele podcastserien kommer til at handle om og hvad du kan forvente at høre om i fremtidige episoder.
- Lyt også på: Podimo – Apple Podcast – Spotify – Google Podcast