Spring til indhold

find x'et

Det kan du lære af at blive snydt

Undskyld at jeg snød dig med opgaven, hvor du skulle finde X’et. 

Til gengæld håber jeg, at jeg kan lære dig lidt om hvordan du undgår at falde i den samme fælde næste gang du skal komme op med en kreativ løsning til et problem i forbindelse med dit arbejde.

Framing

Opgaven hvor du skulle finde X’et er formuleret og grafisk sat op i en kontekst der gør, at du automatisk bliver vildledt til at tro, at der er tale om en matematisk opgave. Du bliver altså framet som det kaldes. 

Uanset hvilken opgaven du står over for at skulle løse i dit private eller professionelle liv, så vil du være påvirket af konteksten. Det er der som udgangspunkt ikke noget galt i, men det er vigtigt at være opmærksom på.

Vi træffer det bedste valg på det givne tidspunkt

Som mennesker leder vi hele tiden efter mening og træffer valg ud fra det der giver bedst mening i en given situation. I tilfældet med denne opgave er det mest nærliggende at antage, at opgaven skal løses ved en matematisk udregning, idet vores hjerne gennem repetition er kodet til at aflæse en opgave med en trekant og nogle tal, som en opgave vi kender det fra matematiktimerne i folkeskolen.

I virkelighedens verden bliver du konstant udsat for at skulle træffe valg i en bestemt kontekst. Problemet i dette kan være, at du bliver for lukket i din tilgang til muligheder. Du ser nemlig ofte kun de oplagte mulige løsninger som er lige foran dig.

Åben dit sind for nye indtryk

For at undgå at blive for lukket i din tilgang til muligheder og løsninger, bør du forsøge at bringe så bredt et perspektiv på opgaven som muligt. Du bør åbne dit sind og tage nye indtryk ind. Måden du kan gøre dette på, er ved at spørge andre om deres synspunkter, give dig selv mere tid til at overveje og ved at bryde tingene systematisk ned og analysere dem i enkeltdele. Du skal åbne dit mentale mulighedsrum og lære at se verden fra andre vinkler end dem du er vant til.

På den måde ender du ikke med at lukke dig inde i din egen lille verden, hvor de eneste løsninger du kan finde på er dem du kender i forvejen.

Problemet er det vigtigste

Ofte kan et problem synes lige til at løse. Og der er ikke ualmindeligt, at vi får løst et svært problem på en fremragende måde. En faldgrube kan dog være, at vi ofte er draget af de nemme løsninger og af at vi får løst et forkert problem. Det lyder måske dumt, men faktisk løser vi ikke altid det underliggende problem, men får ofte blot lavet en løsning som løser et nærliggende problem.

Product-market-fit

I forretningsverdenen taler man om at skabe et product-market-fit. Altså at skabe et produkt eller en service som der er et marked for. Får man ikke bygget et produkt, der er efterspørgsel på er der ikke noget at bygge en forretning på. Og det er også selvom produktet er flot eller kan en masse. 

Inden for marketing kan man også hurtigt få sat en flot kampagne op, som på papiret løser alle kundens problemer og kan skaffe alle de brugere som kunden drømmer om. Når kampagnen så bliver implementeret udebliver effekten.

Product-owner-fit

Har du ikke forstået markedets behov eller kundens brief, så ender du med at stå tilbage med et product-owner-fit. Ikke noget der skaber værdi for andet end dig der har bygget det. 

Derfor er det at forstå dit/kundens problem til bunds og ikke lade dig forføre af lette og oplagte løsninger, den korteste vej til den bedste løsning.

Måden du undgår at få skabt et product-owner-fit er ved at søge at løse de reelle problemer som dine kunder og brugere står med. Du skal skabe den værdi som de efterspørger og første skridt i denne proces er at få en dybdegående forståelse for deres situation. Det er dine kunder og brugere du skal designe til og derfor også dem der skal være dine lederstjerner på rejsen mod den bedste løsning.

Hvad jeg i øvrigt har at sige om framing og brugerdrevet design, kan du finde ud af ved at læse med i nyhedsbrevet, som du har skrevet dig op til. Her vil jeg løbende komme nærmere ind på nogle af de forskellige metoder, som du kan bruge til at løse udfordringer i dit eget kreative arbejde.