Arbejder du i en organisatorisk silo hvor I ikke snakker sammen afdelingerne i mellem? At vidensdele mellem faglige domæner kan skabe usete fordele for begge parter. Sørg derfor for at skabe en kultur hvor diversitet og deling af erfaringer er en integreret del af din organisation.
Hvorfor forstår kunden ikke hvor godt mit produkt er!
Se på ovenstående billede og forestil dig at du sidder på 23. etage på dit kontor i en salgsafdeling. Du sidder og kæmper med at hive en kunde i land og forstår ikke hvorfor kunden ikke ønsker at købe dit produkt. Det er jo et PISSE godt produkt! Du har jo fortalt kunden i den anden ende om alle de fede features og om hvor hurtigt du kan levere. Kunden må jo være sat helt af, siden han ikke køber dit produkt. Han har jo ikke fattet en skid.
I bygningen overfor på 19. sal ligger en lille psykologklinik med speciale i parterapi. Her arbejder den erfarne psykolog, Lotte som ved alt om hvor svært det er at være menneske, og om hvordan et dårligt parforhold også påvirker ens arbejdsliv. Hvordan det kan være svært at koncentrere sig til møder, at træffe gode rationelle beslutninger og være noget for andre når man selv har det svært. Lotte ved intet om salg, men meget om mennesker.
Et tilfældigt møde
Hvad ville der ske hvis du som sælger en dag tilfældigt faldt i snak med psykologen på gangbroen mellem jeres bygninger, og begyndte at snakke salg og psykologi? Måske ved Lotte hvad der gør, at du ikke får dit salg igennem. Måske handler dit salg mere om at forstå din kunde i den anden ende, end om at fortælle om alle de fede features. Som sælger ved du godt, at salget i høj grad handler om psykologi, men hvor meget ved du egentlig om mennesker og deres beslutningsprocesser, når privatlivet tager fokus fra de vigtige beslutninger på arbejdspladsen.
Måske findes hjælpen til dine arbejdsmæssige udfordringer lige ovre på den anden side af broen.
Byg broer og skab krydsfelter i din egen organisation
Kan man tænke at dette tilfældige møde kan konstrueres, og at du ved at udveksle erfaringer, kan blive bedre til det du gør i dag? Højst sandsynligt. Det er ikke nogen hemmelighed at information og kommunikation er løsningen på mange problemer. Derfor bør det tilstræbes enten gennem facilitering eller en indbygget struktur, at udveksle information mellem medarbejdere.
Det er som oftest i krydsfeltet mellem to, i første omgang uforenelige elementer, at der opstår noget nyt og brugbart. Noget der kan forandre, måden vi gør tingene på til det bedre. Derfor bør du undersøge, hvordan du kan bygge bro i din organisation mellem medarbejdere, afdelinger og måske endda mellem virksomheder.
Tør du som salgsleder invitere en psykolog indenfor i din afdeling med henblik på at udveksle information? Eller tør du, som webudvikler mødes med en automekaniker for at lære af hinandens måder at skaffe nye kunder, tidsoptimere eller organisere den fysiske indretning af et godt arbejdsmiljø?
Bliv ekspert i originale løsninger - tilmeld dig her
Del på: